Opplevelsesbransjen i Nordland har vokst med 280 prosent

Denne uken går Norsk Opplevelseskonferanse av stabelen i Narvik. En fersk rapport viser at opplevelsesbransjen i Nordland har hatt en sterk vekst de siste årene, og at veksten ligger langt over landsgjennomsnittet.

NHO Reiseliv er medarrangør av konferansen, og lanserer i den forbindelse ferske tall fra rapporten Reiselivsnærings verdi, som Menon Economics har utarbeidet for NHO Reiseliv. Rapporten viser at det har skjedd en enorm vekst i opplevelsesbransjen de siste årene:

Det er omlag 3200 opplevelsesbedrifter i Norge, som har en samlet verdiskaping på ti milliarder kroner (2017). Verdiskapingen har vokst med 170 prosent siden 2004. I Nordland er det over 230 opplevelsesbedrifter, med en verdiskaping på 343 millioner kroner (2017). Det er en økning i verdiskaping på 280 prosent siden 2004, skriver NHO Reiseliv i en pressemelding.

– Opplevelsesbransjen i Nordland har hatt en voldsom vekst de siste årene, og veksten ligger langt over landsgjennomsnittet. Nordland er blitt et attraktivt reisemål gjennom hele året, og det er mye fordi reiselivsaktørene i denne regionen har lykkes med å utvikle og selge unike opplevelser året rundt, sier Ole Michael Bjørndal, næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv.

Opplever økende aktivitet

Denne uken samles opplevelsesbransjen i Narvik – en by som har satset stort på opplevelser de siste årene. Sølvi Øgsnes, som driver overnattingsstedet Breidablikk Gjestehus i Narvik, opplever en stadig økende aktivitet og etterspørsel i opplevelsesbransjen i Narvik-regionen:

– Det er kommet flere seriøse og gode tilbydere, med varierte produkter innenfor naturbaserte opplevelser. Gjestene vil oppleve nordlyset, men helårsaktiviteter som «hiking og biking» blir også stadig mer populært. Narvikområdet har fantastiske muligheter i storslått natur, sier hun.

Millionbidrag til Nordlands kommuner

Reiselivsnæringen bidrar med arbeidsplasser og store inntekter til landets kommuner. Ifølge rapporten er personskatt-inntektene fra reiseliv (4,3 milliarder) større enn fra hele prosessindustrien, som inkluderer kraftkrevende foredling av tre, metall, mineraler og ulike typer kjemisk industri (3,5 milliarder). Inntektsskatten fra reiseliv er nesten tre ganger så høy som skatten fra sjømatnæringen (1,6 milliarder), som også inkluderer oppdrett, fiskeri og industriforedling.

I reiselivsfylket Nordland gir reiselivet nær 200 millioner kroner i personskatt-inntekter til kommunene. Sjømat ligger noe høyere, med 272 millioner, mens prosessindustri gir 184 millioner i personskatt-inntekter til kommunene i fylket.

I Nordland er det mange kommuner som nyter godt av reiselivet. Under følger noen eksempler:

Narvik: Reiseliv (12 millioner), sjømat (0 millioner), prosessindustri (4 millioner)
Bodø: Reiseliv (88 millioner), sjømat (15 millioner), prosessindustri (7 millioner)
Alstahaug: Reiseliv (17 millioner), sjømat (4 millioner), prosessindustri (2 millioner)
Vågan: Reiseliv (14 millioner), sjømat (16 millioner), prosessindustri (1 million)
Sortland: Reiseliv (6 millioner), sjømat (5 millioner), prosessindustri (4 millioner)
Fauske: Reiseliv (5 millioner), sjømat (2 millioner), prosessindustri (3 millioner)
Evenes: Reiseliv (3 millioner), sjømat (0 millioner), prosessindustri (0 millioner)

– En kommune uten reiseliv vil slite

– Ingen reiselivsbransjer vokser mer enn opplevelsesbransjen. En ordfører som tilrettelegger for, og spiller på lag med opplevelsesbedriftene i sin region, vil få flere arbeidsplasser og økte inntekter til kommunekassa. Reiselivet er også viktig for å skape bolyst. Det er restauranter, kafeer, kultur og opplevelser som skaper de sosiale arenaene som gjør at folk vil bli boende. En kommune uten reiseliv vil slite med å holde på sine innbyggere, sier Bjørndal.

– Med økt aktivitet følger mer arbeid

Veksten av opplevelser i Narvik har hatt stor betydning for Sølvi Øgsnes:

– Vi har i snart 20 år hatt besøkende fra USA, Nederland, Spania og ikke minst vår nabo, Sverige, som ønsker opplevelser, også gjerne knyttet til overnatting og servering – såkalte nisjetilbud. Reiseliv er en arbeidsskapende næring, og med økt aktivitet følger mer arbeid og ansatte, avslutter hun.

Foto: Ole Michael Bjørndal, næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv. Foto fra NHO Reiseliv.